Aktualności

Sprawozdanie z wyjazdu studyjnego uczniów Zespołu Szkolno-Przedszkolnego im. Jana Brzechwy we Frydrychowicach w ramach projektu „Szansa na sukces” do centrum Naukowego KOPERNIK i planetarium NIEBO KOPERNIKA w Warszawie

Data wyjazdu: 10.11.2012r.
Trasa wyjazdu: Warszawa
Liczba osób: 38 uczniów + 3 opiekunów (kierownik wycieczki – Robert Kawończyk, opiekunowie – Anna Magiera i Stanisława Lukaj)
Liczba dni: 1 dzień
Klasy: uczniowie klasy IIA/IIB i IIIA/IIIB gimnazjum

Cele wyjazdu studyjnego: szeroko edukacyjne, turystyczne i integracyjne. Możliwość poznania i doświadczenia różnych praw fizycznych, chemicznych, biologicznych, geograficznych i matematycznych rządzących światem.  Można było tego doświadczyć w jedynym tego rodzaju miejscu w Polsce, w magicznym Centrum Naukowym „Kopernik” w Warszawie. Uczniowie mieli możliwość odwiedzić wszystkie części dostępne dla uczniów gimnazjum w ramach wystaw stałych oraz zobaczyć przedstawienie w teatrze robotów.

Najpierw w części KORZENIE CYWILACJI uczniowie m.in.:
- zobaczyli jak tworzą się poziomnice na mapach,
- dowiedzieli się dlaczego w starożytności używano okrągłych bali z drewna,
- zobaczyli i zaprojektowali rozetę,
- byli parą w silniku parowym, uruchamiając tłok,
- poznali różne rozwiązania techniczne np.: grając na laserowej harfie,
- poczuli sens budowy łuków w budowlach z poprzednich wieków (przed wynalezieniem
betonu) budując z odpowiednich klocków łuki i kopuły,
- zobaczyli historię drzewa zapisaną w jego słojach.

W części STREFA ŚWIATŁA młodzież mogła przeprowadzić bardzo wiele eksperymentów związanych  z ludzkim wzrokiem. Nie tylko zobaczyli, ale i doświadczyli na sobie różnych złudzeń optycznych: wielkości obiektów, znikającego cienia, koła, które kręcąc się coraz szybciej dawało efekt zatrzymania się. Zagrali w bilard optyczny, w którym zamiast kijów i bil były światła, pryzmaty i lusterka.
Trzecia część CZŁOWIEK I ŚRODOWISKO dawała szansę poznania człowieka, jego zmysłów oraz jego miejsca na ziemi. Młodzież m.in.:
- sprawdzała swoje możliwości refleksu, głośności, gibkości, prędkości (wyścig z kurą i hipopotamem, „czy jesteś głośniejszy niż lew ?”, itp.)
- zagrała ze sobą w mecz mózgów na specjalnym analizatorze („kto potrafi się bardziej zrelaksować ?”)
- zobaczyła na własne oczy ile każdy z nas zawiera w sobie wody,
- zajrzała w głąb ludzkiego organizmu – rozkładając albo składając wnętrze człowieka,
- uaktywniała w układzie krwionośnym miażdżycę (ściskanie przewodów krwionośnych powodowało wzrost ciśnienia i zatrzymanie krążenia)
- zasymulowała swój wygląd przy różnych zmianach,
- zbadała prędkość pojazdu na żywo jadących po Warszawie pojazdach.

Jako, że cały świat jest w nieustannym ruchu w kolejnej części  uczniowie badali ruch.
Mogli zobaczyć jak powstaje tornado, kierować helikopterem, postrzelać z armaty powietrznej, dowiedzieć się kiedy słyszymy tony wysokie a kiedy niskie, poczuć trzęsienie ziemi, dowiedzieć się jak powstaje prąd.
Ostatnia część wystawowa, którą odwiedziliśmy była RE:GENERACJA – część dotycząca psychologii, psychiki, uczuć, relacji międzyludzkich, interakcji między człowiekiem i techniką, preferencji politycznych w Polsce.  Na kilkudziesięciu eksponatach uczniowie eksperymentowali by dowiedzieć się więcej o różnych interakcjach (sympatie i antypatie, przyzwyczajenia, odczucia, ludzkie emocje).

W trakcie pobytu w Centrum uczestniczyliśmy w przedstawieniu teatru robotów “Tajemnica pustej szafy, czyli duchy z czwartego wymiaru”.  Matematyczna treść tego przedstawienia opiera się na rozmowie dwojga dzieci z wujkiem na temat światów dwu-, trój- i cztero-wymiarowych. W przystępny sposób roboty przedstawiły różnicę między takimi światami, pozwoliły udać się w podróż po geometrii wielowymiarowej.

Mieliśmy ochotę zostać jeszcze w Centrum, jednak i historyczna Warszawa czekała na zwiedzanie, zobaczyliśmy więc jej najważniejsze zabytki.
Po zjedzeniu obiadu odwiedziliśmy na spacerze po mieście rynek Starego Miasta z syrenką, Zamek Królewski, Kolumnę Zygmunta III Wazy, kościoły Św. Anny i Jana Chrzciciela pomnik Nike, Grób Nieznanego Żołnierza  i oczywiście Pałac Prezydencki. Miasto było przybrane odświętnie w przededniu Święta Niepodległości.
Na koniec naszego pobytu powróciliśmy do Centrum, gdzie uczestniczyliśmy w seansie „Trzeci wymiar życia 3d” w planetarium Niebo Kopernika. Zobaczyliśmy w powiększeniu białka, aminokwasy, dna, szukaliśmy życia w kosmosie – najpierw w układzie słonecznym, potem w całym kosmosie, a wszystko to w przepięknej oprawie graficznej, pozwalającej zanurzać się w obrazie.

Wracając do domu również zobaczyliśmy z bliska naszą chlubę – Stadion Narodowy w Warszawie, jego ogrom i jego piękne wieczorne biało-czerwone oświetlenie.
Zwiedzanie Centrum Nauki Kopernik, Planetarium i Warszawy podczas wyjazdu studyjnego stały się podstawą treści programowych, które będą wykorzystane na zajęciach
rozwijających i wyrównawczych w ramach projektu „Szansa na sukces” oraz nauce i życiu codziennym każdego z uczniów.

Poniżej zamieszczone są zdjęcia z wyjazdu studyjnego do Warszawy.

Adaś bada przekroje stożka

Dziewczyny z Panią Magierą sprawdzają poziom promieniowania zegarka wojskowego

Chłopaki sprawdzają który z nich jest bardziej zrelaksowany

Odbicie w lustrze Pana Kawończyka pozwoliło mu stać się przezroczystym

Cała grupa na Placu Zamkowym

R. Kawończyk

Sprawozdanie z wyjazdu studyjnego do Wadowic

7 grudnia 2012 roku uczniowie Zespołu Szkolno- Przedszkolnego nr 2 w Wieprzu udali się do Wadowic. Celem wyjazdu studyjnego było poznanie i zwiedzenie miejsc związanych z dzieciństwem i młodością Karola Wojtyły.
Pierwszym punktem wycieczki był dom rodzinny Jana Pawła II. Obecnie jest on przebudowywany, jednak cała ekspozycja została przeniesiona do pobliskiego Domu Katolickiego. Zobaczyliśmy wystawę pt.,, Skarb  mojego życia. Replika  domu rodzinnego Jana Pawła II”. Upamiętniała ona  życie i działalność Karola Wojtyły w Polsce, aż do momentu, w którym został biskupem Rzymu. Wystawa obejmowała rzeczy osobiste Jana Pawła II oraz ułożone chronologicznie dokumenty, rękopisy, dzieła i zdjęcia. Wśród najcenniejszych eksponatów znalazły się: obrazek-pamiątka Pierwszej Komunii Świętej; szkaplerz, który kilkuletni Karol Wojtyła otrzymał od Ojców Karmelitów w Wadowicach na Górce; obrazek z prymicji z własnoręcznym podpisem; dwa różańce Ojca Świętego, w tym jeden podarowany Mu przez siostrę Łucję z Fatimy; strój kardynalski; sutanna, którą założył bezpośrednio po wyborze na papieża.

Na pamiątkę pobytu wpisaliśmy się do Księgi Gości.

Potem udaliśmy się do Bazyliki. Tutaj duże wrażenie wywarła na nas piękna kaplica poświęcona papieżowi z Wadowic.

Następnie spacerowaliśmy uliczkami Wadowic, którymi chodził  od 1919 – 1938 roku  Karol Wojtyła. Niektórzy spróbowali słynnych kremówek, o których wspominał papież.
Na zakończenie wycieczki udaliśmy się na pizzę.

To był zupełnie inny wyjazd do Wadowic niż nasze dotychczasowe. Wszyscy uczniowie przyznali, że choć tylekroć byli już w tym mieście, to nigdy nie patrzyli na Wadowice jak na miasto dziecięcych i młodzieńczych lat Jana Pawła II i nigdy nie zwiedzali dokładnie tych miejsc, co na wyjeździe.
Danuta Stysło

SPRAWOZDANIE Z WYJAZDU STUDYJNEGO  DO KRAKOWA  – ZWIEDZANIE ZAMKU  KRÓLEWSKIEGO NA WAWELU

Wyjazd studyjny jest integralną częścią zajęć rozwijających z języka polskiego prowadzonych w Zespole Szkolno – Przedszkolnym we Frydrychowicach. Przed wyjazdem została z uczniami przeprowadzona rozmowa nauczająca, która ukierunkowała ich na odbiór  treści, które są ważne dla kształtowania postaw patriotycznych i budzą poczucie tożsamości ze swoim regionem jako „Małą Ojczyzną”.  Zdobyta przez uczniów wiedza zostanie wykorzystana na lekcjach języka polskiego i historii.

1. W oczekiwaniu na wejście

Poranek 1 grudnia 2012 roku  powitał nas chłodem, ale na szczęście nie zimową aurą. Tego dnia, w ramach projektu „Szansa na sukces”, wyruszyliśmy do Krakowa, aby zwiedzić Wzgórze Wawelskie. Nasza grupa składająca się z 28 uczniów i dwóch opiekunek: pani A. Magiera i M. Żak, wyruszyła spod szkoły we Frydrychowicach. Oczekiwaliśmy, że nasza wędrówka po zamku królewskim będzie wspaniałą lekcją patriotyzmu i przybliży nam cząstkę historii naszego regionu. Nie zawiedliśmy się.

2. Jesteśmy na dziedzińcu arkadowym

Około godziny 9:30 na dziedzińcu arkadowym spotkaliśmy się z naszym przewodnikiem, który przybliżył nam epokę Renesansu i zwrócił uwagę na piękne fasady i krużganki otaczające dziedziniec. Następnie zostaliśmy wprowadzeni do wnętrza zamku.  Sale na parterze to apartament wielkorządcy krakowskiego.  Widzimy tu kilka niewielkich gobelinów przedstawiających sceny z wojny trojańskiej, meble codziennego użytku oraz obrazy przedstawiające sceny biblijne. Przewodnik zwrócił naszą uwagę na dwa charakterystyczne dla całego Wawelu style czyli gotycki i renesansowy. Duże okapy, wysokie sale to cechy właściwe późnośredniowiecznemu stylowi gotyckiemu, natomiast gzyms portali słynnego mistrza Benedykta zbudowany z piaskowca jest renesansowy.  Kolejna komnata służyła zapewne wielkorządcy za sypialnię. Wskazuje na to bogato zdobione, angielskie łoże baldachimowe. Ponadto znajduje się tu arras z bogiem wojny Marsem w centrum, sprzęty codziennego użytku jak kufer, szafa czy krzesła. Wszystko bogato zdobione rzeźbami.  W kolejnej sali zwrócił naszą uwagę niezwykły kominek zapożyczony ze sztuki starożytnej i prawdopodobnie pełniący raczej funkcję dekoracyjną i oświetlającą niż ogrzewającą. W pomieszczeniu tym znajdowały się też ogromne skrzynie na pieniądze. Wszystkie komnaty wielkorządcy charakteryzują się masywnym belkowaniem stropu.

3. Sala tronowa

Następnie przenieśliśmy się  do kompleksu komnat reprezentacyjnych na drugim piętrze. Z pięknie zdobionej poczekalni dla gości i posłów, którzy oczekiwali tutaj na audiencję u króla, przechodzimy do sali tronowej, zwanej też poselską lub salą pod głowami. Kiedyś sufit tej Sali zdobiły 174 głowy z lipowego drewna. Obecnie zostało ich tylko 30. Na wyposażeniu sal ekspozycji są zabytkowe meble, obrazy, ceramika, rzeźby oraz arrasy Zygmunta Augusta. Ściany niektórych pomieszczeń wysłane są kurdybanami z XVIII wieku, czyli tapetami wykonanymi ze skóry zwierzęcej.  Sufity zdobią plafony, stiuki i stropy kasetonowymi. Pod owymi stropami fryzy, zwane również krańcami. Wszystko to zdobione jest 24 karatowym złotem. Wśród wielu sal znajdują się tam m.in. sala Poselska, Turniejowa, Pod Przeglądem Wojsk, Pod Zodiakiem, Pod Planetami i wiele innych. Sale te ozdobione są imponującymi arrasami przetykanymi złotymi nićmi. Przedstawiają one głównie sceny Biblijne. Dla zamku wawelskiego utkano 170 tych pięknych tkanin.

4. Szczerbiec- miecz koronacyjny królów polskich

Ekspozycja usytuowana  w pomieszczeniach parteru zamku, w północno-wschodnim narożniku, będącym pozostałością po dawnej wieży Łokietkowej, to skarbiec. Zgromadzone tu przedmioty pochodzą m.in. z dawnych skarbców magnackich lub też są pozostałością po dawnym skarbcu. Spośród pięciu sal wystawowych, trzy są gotyckie : sień, sala Jadwigi i Jagiełły oraz sala Kazimierza Wielkiego. W skarbcu znajdują się kielichy liturgiczne, monety, patery , ordery, kufle – umieszczone w szklanych gablotach. Najciekawszą salą była ta, w której znajdował się  Szczerbiec – miecz koronacyjny królów polskich z XIII wieku oraz  pantofelki koronacyjne Zygmunta Augusta, miecz Zygmunta Starego oraz jego korona grobowa, szachy i miniaturowy portrecik Zygmunta III.

5. Zbroje rycerskie

Kolejnym miejscem naszej wędrówki po zamku była zbrojownia – wystawa znajdująca się we wschodnim skrzydle obiektu.  Znajdują się tam  pięknie wykonane okazy broni palnej, białej, armaty, zbroje rycerskie, siodła i rzędy . Szczególną uwagę zwracają zdobione szlachetnymi kamieniami rzędy spod Wiednia, za które można było kupić całą wieś. Na ekspozycje przeznaczono pięć sal parteru i piwnice. Eksponaty pochodzą przeważnie z wykopalisk archeologicznych, arsenałów magnackich, czy szlacheckich oraz od prywatnych kolekcjonerów.

6.Fragment zamku z okresu romańskiego

To jeszcze nie koniec! Mogliśmy zobaczyć też Wawel z okresu kultury romańskiej na wystawie „Wawel zaginiony.” Jest to prawdziwa gratka, nie tylko dla osób zainteresowanych archeologią. Ta pełna tajemniczości ekspozycja obejmuje pozostałości najstarszych budowli na Wzgórzu Wawelskim. Nad oświetlonymi wykopaliskami archeologicznymi przerzucono pomosty, dzięki którym można je swobodnie oglądać. Najważniejszym obiektem wystawy jest częściowo zrekonstruowana przedromańska kamienna rotunda p.w. Najświętszej Marii Panny. Jest to jedna z najstarszych świątyń w Polsce – zbudowano ją około 1000 roku.
Po opuszczeniu zamkowych komnat udaliśmy się do krypty pod Wieżą Srebrnych Dzwonów, gdzie znajduje się sarkofag pary prezydenckiej Marii i Lecha Kaczyńskich, którzy zginęli w katastrofie lotniczej pod Smoleńskiem.
Nasza wędrówka po wawelskim zamku trwała prawie trzy godziny. Wiele zobaczyliśmy, poznaliśmy spory kawałek historii nie tylko naszego regionu, ale i naszej ojczyzny. Nikt nie ukrywał zmęczenia, jednak stwierdziliśmy, że warto było zobaczyć to niezwykłe miejsce, przenieść się do czasów naszych przodków, poznać ich sposób życia. Wycieczka była dla wszystkich powtórką z historii i sprawdzianem z patriotyzmu.

Maria Żak

Zajęcia terenowe – Zespół Szkolno – Przedszkolny im. M. Kopernika w Nidku

Tematyka zajęć dotyczyła praktycznego zastosowania umiejętności korzystania z kompasu, mapy topograficznej i orientowania się w terenie. W zajęciach uczestniczyło czworo uczniów.
Na wstępie uczniowie rozwiązali krótki test krajoznawczy, wysłuchali instruktażu do mapy oraz zasad obowiązujących w trakcie marszu. Po otrzymaniu fragmentu mapy, karty startowej i kompasu grupa wyruszyła w teren.
Fot.1. Orientowanie mapy w terenie i wyznaczanie azymutu.

Na przygotowanej wcześniej trasie uczniowie szukali punktów, uzupełniali kartę startową, wyznaczali punkt na podstawie
Fot.2. Lokalizowanie punktu na mapie.

podanych wartości azymutu i odległości na mapie. W trakcie półtoragodzinnego marszu uczniowie mieli do odnalezienia  w terenie 14 oznakowanych punktów.
Fot.3. Punkt w terenie.

Po zakończeniu marszu przeanalizowana została karta startowa pod kątem poprawności wykonanych zadań, wykorzystania czasu i poprawności wyznaczania azymutu. Celem zajęć było praktyczne sprawdzenie oraz doskonalenie umiejętności i wiedzy z zakresu pracy z mapą. Doskonalone zostały także współpraca w grupie, zdolności organizacyjne i odpowiedzialność za siebie i pozostałą część grupy.

Prowadzący zajęcia: Maciej Tomiczek

11.10.2012 Wyjazd studyjny – Zespół Szkolno – Przedszkolny im. M. Kopernika w Nidku

W dniu 11października 2012 roku  piętnastoosobowa grupa uczniów ZSP w Nidku uczestniczyła w wyjeździe studyjnym „Beskid Śląski” w ramach projektu „Szansa na sukces” finansowanego ze środków unijnych. Głównym celem zajęć było przybliżenie oraz częściowe pokazanie uczniom tej części Beskidów. Pierwszym punkt wyjazdu to kolej linowa Szyndzielnia.
Po pokonaniu 1800 m  i różnicy wysokości blisko 500 m w zaledwie 6 minut oczom uczestników ukazała się wspaniała panorama Pogórza Śląskiego i rejonu Szyndzielni. W punkcie widokowym uczestnicy próbowali wyjaśnić przyczynę znacznych różnic wysokości i stromości północnych stoków Beskidu Śląskiego i Małego. Po krótkim wykładzie i omówieniu panoramy grupa udała się do schroniska pod Szyndzielnią na krótki odpoczynek.
Drugim punktem zajęć był przejazd wzdłuż progu Beskidu Śląskiego od Bielska Białej do Skoczowa i dalej wzdłuż doliny Wisły do podnóża Baraniej Góry. W czasie przejazdu uczniowie znaczyli trasę na przygotowanych mapach samochodowych oraz rozwiązywali zadania dotyczące poznanych miejsc.
Pokonując Przełęcz Kubalonka przejechaliśmy prze Trójwieś Beskidzką (Istebna, Koniaków i Jaworzynka) uważane za najpiękniej położone miejscowości w Polsce.
W Koniakowie grupa zdobyła szczyt Ochodzita z okazałą 360o panoramą na Beskid Śląski, Żywiecki i Tatry. Przy doskonałej pogodzie uczestnicy na podstawie przygotowanych materiałów nazywali widoczne szczyty i miejscowości. Kilkoro uczniów z zainteresowaniem przyglądało się także stadu owiec wypasanemu na rozległej szczytowej polanie. W tym miejscu zwrócono uwagę na stan lasów beskidzkich oraz przyczyny wymierania monokultur świerkowych.
Ostatnim etapem zajęć był przejazd widokową trasą Koniaków – Milówka do Kotliny Żywieckiej. Dalej przez Żywiec i Międzybrodzie Bialskie, ulokowane w przełomie Soły przez Beskid Mały, powróciliśmy na Pogórze Śląskie.
W ramach wyjazdu uczniowie zobaczyli bardzo ciekawe miejsca, poznali cechy środowiska naturalnego jak i przejawy działalności człowieka w leżącym po „sąsiedzku” Beskidzie Śląskim.

Maciej Tomiczek

6.10.2012 r. WYJAZD STUDYJNY UCZNIÓW ZSP W GIERAŁTOWICACH

W dniu 6 października 2012 roku 15 uczniów z ZSP w Gierałtowicach wzięło udział w wyjeździe studyjnym w ramach projektu „Szansa na sukces” finansowanego ze środków Unii Europejskiej.
Gimnazjaliści uczęszczający na zajęcia z j. polskiego zwiedzili Kazimierz – obecną dzielnicę Krakowa, a dawniej odrębne miasto założone na początku XIV przez Kazimierza Wielkiego.
Zwiedzanie rozpoczęli od spotkania ze smokiem wawelskim i psem Dżokiem i poznania historii tychże budowli. Następnie udali się w kierunku dzielnicy Kazimierz, gdzie na Skałce poznali historię Ołtarza Trzech Tysiącleci, do którego corocznie w maju odbywa się pielgrzymka wiernych z Wawelu na Skałkę dla uczczenia męczeństwa św. Stanisława. Słuchając historii ołtarza patrzyli na wysokie  posągi 7 świętych i błogosławionych:św. Stanisława biskupa i męczennika, św. Wojciecha i sługi Bożego Jana Pawła II, św. Jadwigę królową, św. siostrę Faustynę, św. Jana Kantego i o. Augustyna Koreckiego. Następnie weszli do katedry  św. Michała Archanioła i św. Stanisława Biskupa na Skałce. Frontowa, barokowa fasada z okazałymi dwubiegowymi schodami, wiodącymi do wnętrza świątyni, należy do najwspanialszych w Krakowie.. W bogato urządzonym wnętrzu kościoła szczególną uwagę zwrócili na piękną ambonę z rokokową dekoracją snycerską z rzeźbami anioła oraz czterech ewangelistów. Potem udali się do Krypty Zasłużonych znajdującej się w podziemiach kościoła oo. Paulinów. Dowiedzieli się, że jest to obecnie jeden z najważniejszych panteonów narodowych w Polsce. Realizacja tego projektu nastąpiła  już w 1880 r., gdy pogrzebano tutaj ponownie Jana Długosza w 400 rocznicę jego śmierci. Skałka stała się wtedy obok Wawelu kolejnym panteonem narodowym, z tą tylko różnicą, że na Wawelu pochowani są głównie królowie i bohaterowie walk o wolność Polski, natomiast krypta na Skałce została przeznaczona dla osób zasłużonych dla kultury narodowej. Poza Janem Długoszem we wnętrzach Krypty Zasłużonych na Skałce spoczywają: Wincenty Pol, Lucjan Siemieński, Józef Ignacy Kraszewski, Teofil Lenartowicz, Adam Asnyk, Henryk Siemiradzki, Stanisław Wyspiański, Jacek Malczewski, Karol Szymanowski, Ludwik Solski, Tadeusz Banachiewicz  i  Czesław   Miłosz. Żydowska część Kazimierza, którą uczniowie zwiedzili, stała się sławna w świecie m.in. od czasów ustanowienia w niej Festiwalu Kultury Żydowskiej i filmu „Stevena Spielberga”. Gimnazjaliści mieli okazję zobaczyć schody kamienicy, gdzie kręcono zdjęcia do tego filmu. Spacerując ulicą Szeroką mogli podziwiać  bożnice. Stara Bożnica, zniszczona podczas wojny, w której dziś mieszczą się zbiory judaistyczne Muzeum Historycznego Miasta Krakowa bardzo się uczniom spodobała. Będąc w Kazimierzu nie sposób byłoby pominąć pobytu na placu, gdzie mieści się tzw. Okrąglak. Uczniowie mogli tu kupić świeże owoce i zjeść jedyną s swoim rodzaju zapiekankę. Ponieważ wycieczka miała miejsce w sobotę mogli na własne oczy zobaczyć tzw. pchli targ. Zabytki Kazimierza zostały zapisane na liście światowego dziedzictwa UNESCO w 1978 r.
Na  Kazimierzu spostrzegawczy uczniowie zauważyli też coś, co do zabytków z pewnością nie należy, ale też nazywa się Kazimierz i jest równie atrakcyjne – mam na myśli galerię – i w tym obiekcie zadbali o swe ciała, bo ich duch miał się już doskonale. Należy dodać, że pogoda sprzyjała wycieczce- temperatura sięgała ponad  20 stopni.
Małgorzata WĘGRZYN

24.09.2012 Zajęcia z zakresu poradnictwa edukacyjno – zawodowego w ZSP nr 1 w Wieprzu

Temat zajęć: Samopoznanie – klucz do trafnych decyzji edukacyjnych i zawodowych. W trakcie zajęć omówiono indywidualne predyspozycje uczniów, uzdolnienia zawodowe, temperament – a wybór zawodu, samoocenę. Wykorzystano testy i ćwiczenia oraz „Bajkę o czterech królewiczach”.

22.09.2012 r. Zajęcia dydaktyczno wyrównawcze z matematyki w ZSP w Przybradzu

W trakcie zajęć zrealizowano zakres materiału dotyczący potęg. Uczniowie powtórzyli i utrwalili wzory dla potęg. Ćwiczyli umiejętność wykonywania obliczeń na potęgach. W trakcie zajęć wykorzystano: karty pracy, szyfrogram, krzyżówki liczbowe oraz foliogramy.

21.09.2012 Zajęcia rozwijające z geografii w ZSP nr 2 w Wieprzu

Na zajęciach uczniowie zapoznali się z możliwościami praktycznego zastosowania współrzędnych geograficznych w życiu człowieka. Ćwiczenia i zadania miały charakter konkursowy i przygotowywały uczniów do olimpiady geograficznej. W trackie pracy wykorzystano materiały multimedialne.

21.09.2012 r. Zajęcia dydaktyczno wyrównawcze z matematyki w ZSP w Gierałtowicach

W ramach zajęć rozwiązywano testy egzaminacyjne. Zwrócono szczególną uwagę na rodzaje zadań oraz różne sposoby rozwiązań. Na początku uczniowie próbowali samodzielnie rozwiązywać kilka przygotowanych zadań – następnie omówiliśmy rozwiązania i uzyskane wyniki. Ustaliliśmy, które zadania były trudniejsze i na czym polegały trudności.

20.09.2012 Zajęcia rozwijające z matematyki w ZSP nr 2 w Wieprzu

Na zajęciach uczniowie wykorzystywali wiedzę dotycząca procentów i promili do rozwiązywania zadań praktycznych: porównywali oferty bankowe, obliczali zawartość złota lub srebra w biżuterii o danej próbie, ustalali w jaki sposób mieszać roztwory o różnym stężeniu procentowym, aby otrzymać nowy roztwór. Uczniowie samodzielnie (ze wskazówkami nauczyciela) wprowadzili wzór na procent składany, a następnie wykorzystywali go do porównywania ofert bankowych.

19.09.2012 Zajęcia rozwijające z geografii w ZSP w Przybradzu

Tematyka zajęć: Kwaśne deszcze, efekt cieplarniany, dziura ozonowa to dzieło człowieka.

Na zajęciach uczniowie analizowali budowę atmosfery. Korzystając z zasobów Internetu wyszukiwali przykłady negatywnego działania człowieka na środowisko geograficzne w różnych miejscach na Ziemi, podejmowali dyskusję na temat ich skutków i zapobiegania. W grupach modelowali mechanizm powstawania kwaśnych deszczy, efektu cieplarnianego oraz dziury ozonowej.

8.09.2012 r. Wyjazdy studyjne

Przypominamy o konieczności zrealizowania wszystkich zaplanowanych w ramach projektu wyjazdów studyjnych. Osoby odpowiedzialne za ich organizację prosimy o podjęcie kroków w celu rezerwacji biletów wstępu oraz przygotowania wyjazdu od strony organizacyjnej.  Preferowana forma zapłaty za bilety wstępu to przelew. W przypadku problemów z tą formą płatności prosimy o kontakt z Urzędem Gminy. Prosimy o nieprzekraczanie zaplanowanego budżetu projektu. Każde przekroczenie sygnalizowanego kosztu winno być wcześniej uzgodnione z Urzędem Gminy w Wieprzu.

8.09.2012 r. Ustalenie harmonogramu i programu zajęć

Bardzo prosimy, aby powoli kończyć proces uzgadniania harmonogramu i programu zajęć w ramach projektu “Szansa na sukces”. Przypominam, że projekt realizowany jest do 19 grudnia 2012 r. Niemniej jednak zajęcia będzie trzeba zakończyć nieco wcześniej, abyśmy mogli odpowiednio zamknąć projekt. Myślę, że data 12 grudnia br. na zakończenie zajęć będzie wystarczająca.

Sprawy organizacyjne związane z rozpoczęciem roku szkolnego powoli zmierzają do końca. Prosimy więc o dostarczenie do szkół w wersji elektronicznej programu i harmonogramu zajęć.

Natomiast Koordynatorów szkolnych prosimy o przesłanie wyłącznie harmonogramów w wersji elektronicznej do 14.09.2012 r. /tj. piątek/. Po otrzymaniu harmonogramów przekazane zostaną do Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Krakowie.

11.08.2012 r. III rekrutacja w ramach projektu

Informujemy, że w okresie od 27.08.2012 r. do 14.09.2012 r. w sekretariatach szkół prowadzone będą zapisy uczniów na zajęcia pozalekcyjne w ramach projektu „Szansa na sukces – program zajęć pozalekcyjnych w szkołach gimnazjalnych na terenie Gminy Wieprz”. Rekrutacja dotyczyć będzie wyłącznie uczniów już uczęszczających na zajęcia, którzy wyrażą zainteresowanie wzięciem udziału w zajęciach dodatkowych. W konsekwencji rekrutacja ograniczy się do zajęć z poradnictwa edukacyjno – zawodowego oraz do innych grup zajęciowych, w których w czerwcu br. powstały wolne miejsca.
We wskazanym okresie w sekretariatach szkół należy złożyć podpisany i wypełniony załącznik nr 1 do Regulaminu Rekrutacji.
Rozpoczęcie zajęć pozalekcyjnych w poszczególnych szkołach może rozpocząć się przed dniem 14.09.2012 r., jednak po zakończeniu procesu rekrutacji. Proces rekrutacji kończy podpisany protokół powołanej przez Koordynatora Szkolnego Komisji Rekrutacyjnej.

20.06.2012 Warsztaty dydaktyczno – wyrównawcze z j. polskiego w ZSP nr 1 w Wieprzu

Celem zajęć było utrwalenie wiadomości dotyczących zjawisk fonetycznych. Uczniowie rozpoznawali upodobnienia pod względem dźwięczności, określali ich kierunek, w kolejnych ćwiczeniach nazywali udźwięcznienia, ubezdźwięcznienia, uproszczenia grup spółgłoskowych. Wskazywali na rozbieżności pomiędzy wymową, a pismem i uzasadniali pisownie wybranych wyrazów. Pracowali ze słownikiem ortograficznym szukając wskazanych wyrazów.

Prowadząca zajęcia: Anna Saferna

11.06.2012 Warsztaty dydaktyczno – wyrównawcze z j. angielskiego w ZSP w Gierałtowicach

Tematyka zajęć związana była z codziennymi problemami. Zajęcia skupione były wokół ćwiczeń aktywizujących umiejętność mówienia i pisania. W trakcie zajęć zrealizowano następujący zakres materiału: słownictwo – porady, codzienne problemy i trudności; gramatyka tryb rozkazujący, czasownik modalny should.

Prowadząca zajęcia: Dorota Lisowska

11.06.2012 Warsztaty rozwijające z j. polskiego w ZSP w Nidku

Tematy zajęć:

1. O empatii i egoizmie na przykładzie opowiadania R. Jaworskiego i wiersza W. Szymborskiej.

2. Wyrażanie i opisywanie uczuć – ćwiczenia dramowe i leksykalne.

W pierwszej części uczniowie dokonywali interpretacji porównawczej tekstów Jaworskiego i Szymborskiej. Przy zastosowaniu metody mapy mentalnej nazywali reakcję i postawę postaci stających w obliczu niedoli bądź śmierci innego człowieka. Istotą drugiej części zajęć było zwrócenie uwagi na rolę empatii i umiejętności wyrażania uczuć. Osoby uczestniczące w zajęciach ćwiczyły umiejętność wyrażania i opisywania uczuć poprzez wykonywanie zadań na kartach pracy i udział w scenkach dramowych będących symulacją różnych sytuacji społecznych.

Prowadzący zajęcia: Michał Lisowski

6.06.2012 Warsztaty dydaktyczno – wyrównawcze z j. polskiego w ZSP nr 1 w Wieprzu

Pisma użytkowe – redagowanie życiorysu, podania i CV. Oficjalny język i urzędowy ton jako cechy tych pism. Zwrócenie uwagi na fakty, które muszą się pojawić w życiorysie, a które można pominąć. Jak pisać list motywacyjny. Najczęstsze błędy w życiorysach – analiza tekstów źródłowych. Praca w dwuosobowych zespołach.

Prowadząca zajęcia: Ewa Gaweł

1.06.2012 Warsztaty rozwijające z historii w ZSP we Frydrychowicach

Temat spotkania: Ciężar dźwigania angielskiej korony – Elżbieta I Tudor.

Uczniowie metoda drzewka decyzyjnego podejmowali decyzje o warunkach istnienia i przetrwania potęgi dynastii Tudorów. Zapoznali się biografią angielskiej królowej Elżbiety I Tudor (pochodzenie, dojście do władzy, reformy państwowe i religijne, cykl wojen z Francją, Szkocją, Hiszpanią i Irlandią), a korzystając ze źródeł historycznych szukali wiadomości o związkach królowej z Robertem Dudleyem, Iwanem IV Groźnym, Ducem Alenconem. Fragmenty filmu dokumentalnego „Elizabeth” pokazały kulisy dworu angielskiego i panujące na nim zwyczaje. Na podsumowanie uczniowie rozwiązywali krzyżówkę.

Prowadząca zajęcia: Anna Magiera

Wyjazd studyjny do Elektrowni Szczytowo- Pompowej w Międzybrodziu Bialskim  oddział Porąbka Żar

Dnia 22 czerwca 2012r. w godz. 8.00- 12.00 odbył się wyjazd studyjny do Elektrowni Szczytowo Pompowej w Międzybrodziu Bialskim. Wyjazd organizowany był w ramach projektu „Szansa na sukces – program zajęć pozalekcyjnych w szkołach gimnazjalnych na terenie Gminy Wieprz” . W wyjeździe uczestniczyło 16 uczniów oraz 2 opiekunów z Zespołu Szkolno – Przedszkolnego im Jana Pawła II  z Wieprza.

Pierwsze kroki skierowaliśmy do sali wykładowej, gdzie obejrzeliśmy ciekawy film  „SZCZYTOWE MEGAWATY”, dotyczący Elektrowni wysokospadowej o mocy 540 MW i spadzie 440m, która w całości usytuowana jest pod ziemią, jako jedyna w kraju.
Elektrownia jest klasyczną elektrownią szczytowo-pompową przeznaczoną do regulacji systemu energetycznego w czasie szczytów
i zapadów obciążenia, wpływają na to:
•    warunki atmosferyczne
•    pora dnia
•    okres świąteczny
•     imprezy krajowe
•    mecze piłkarskie
Krótki rozruch elektrowni – 180 sek. do pracy generacyjnej,  kwalifikuje ją również do pracy interwencyjnej. Zainstalowane w elektrowni urządzenia należą do najbardziej nowoczesnych w świecie. O lokalizacji elektrowni zadecydowały wyjątkowo korzystne warunki topograficzne: duży spad przy małej odległości między zbiornikami oraz możliwość wykorzystania zagospodarowanej kaskady rzeki Soły.

Kolejno udaliśmy się do podziemi, do hali hydrozespołów, w której mogliśmy obejrzeć transformatory blokowe  o mocy znamionowej 150 MVA, oraz napięciu znamionowym  13,8/240 kV.
Po interesującym wykładzie, rozjaśniła się potrzeba pracy takich elektrowni. Kolejno podjęliśmy tematyczną dyskusję, ćwiczyliśmy umiejętność zamiany jednostek.

Opiekun
mgr Anna Maślak


Wyjazd studyjny do Elektrowni Szczytowo – Pompowej w Międzybrodziu Bialskim oddział Porąbka Żar

Dnia 16 czerwca 2012r. w godz. 9.00- 13.00 odbył się wyjazd studyjny do Elektrowni Szczytowo Pompowej w Międzybrodziu Bialskim.
Wyjazd organizowany był w ramach projektu „Szansa na sukces – program zajęć pozalekcyjnych w szkołach gimnazjalnych na terenie Gminy Wieprz” .
W wyjeździe uczestniczyło 12 uczniów oraz opiekun z Zespołu Szkolno – Przedszkolnego  w Gierałtowicach.
Pierwsze kroki skierowaliśmy do sali wykładowej, gdzie obejrzeliśmy ciekawy film dotyczący Elektrowni wysokopradowej o mocy 540 MW i spadzie 440m, która w całości usytuowana jest pod ziemią, jako jedyna w kraju.
Elektrownia jest klasyczną elektrownią szczytowo-pompową przeznaczoną do regulacji systemu energetycznego w czasie szczytów i zapadów obciążenia, wpływa na to pora dnia, okres świąteczny, itp.
Krótki rozruch elektrowni – 180 sek. do pracy generacyjnej,  kwalifikuje ją również do pracy interwencyjnej.
Zainstalowane w elektrowni urządzenia należą do najbardziej nowoczesnych w świecie.
O lokalizacji elektrowni zadecydowały wyjątkowo korzystne warunki topograficzne: duży spad przy małej odległości między zbiornikami oraz możliwość wykorzystania zagospodarowanej kaskady rzeki Soły.
Kolejno udaliśmy się do podziemi, do hali hydrozespołów, w której mogliśmy obejrzeć transformatory blokowe  o mocy znamionowej 150 MVA, oraz napięciu znamionowym  13,8/240 kV.
Po interesującym wykładzie, rozjaśniła się potrzeba pracy takich elektrowni. Kolejno rozwiązaliśmy krótki quiz tematyczny. Ćwiczyliśmy umiejętność zamiany jednostek.

Opiekun
mgr Anna Maślak



Wyjazd studyjny do Opery Krakowskiej – 16.06.2012r.  (ZSP Przybradz)

W dniu 16 czerwca 2012 r. zorganizowany został wyjazd studyjny do Opery Krakowskiej. Wyjazd był w ramach projektu ,, Szansa na sukces- program zajęć pozalekcyjnych w szkołach gimnazjalnych na terenie gminy Wieprz”. W wyjeździe uczestniczyło 17 uczniów oraz 2 opiekunów z Zespołu Szkolno- Przedszkolnego w Przybradzu.
Pierwsze kroki skierowaliśmy na Rynek w Krakowie, tu uczniowie pracowali z kartą pracy. Następnie udaliśmy się w kierunku Teatru Słowackiego. Zwiedziliśmy zabytkowe wnętrze, zapoznaliśmy się z repertuarem teatru.  Tuż po godzinie 17 tej dotarliśmy do Opery. Uczniowie uczestniczący w wyjeździe po raz pierwszy mieli okazję zobaczyć budynek Opery od zewnątrz i wewnątrz. Znajduję się on przy ul. Lubicz. Nowy gmach powstał w latach 2004-2008 ze środków Unii Europejskiej przy wsparciu Województwa Małopolskiego i Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Opera Krakowska posiada scenę główną (Duża Scena) na 760 miejsc oraz mniejszą (Scena Kameralna) na 180 widzów.

Tuż przed godziną 18-tą zajęliśmy miejsca na Sali Kameralnej. Punktualnie o 18 –tej rozpoczął się Koncert Muzyki Filmowej w wykonaniu kwintetu wiolonczelowego ,,Cellostrada”.Zespół tworzą: Radosław Bukała, Michał Dąbek, Miłosz Krcha, Marcin Kulig i Michał Świstak. W ich repertuarze znalazły się m.in. dzieła najwybitniejszych kompozytorów muzyki filmowej takich jak: Ennio Morricone, Hans Zimmer, Clint Mansell czy Andrzej Kurylewicz, ponadto muzyka latynoamerykańska i  bałkański folk. Podczas półtoragodzinnego koncertu mogliśmy usłyszeć niespotykane i oryginalne brzmienie pięciu wiolonczel. Najbardziej zapadły nam w pamięci utwory polskiego kompozytora A. Kurylewicza. Wysłuchanie na żywo motywów    z filmu ,,Janosik” czy  ,,Polskie drogi” wytworzyło niezapomniane wrażenia i upiększyło niesamowicie ten wieczór spędzony w Operze. Byliśmy pod wielkim wrażeniem tego koncertu, wspaniałej atmosfery i kultury publiczności.

Edyta Wiśniewska
Elżbieta Adamek





WYJAZD SDUDYJNY DO KOPALNI SOLI W BOCHNI

W dniach 25 – 26 maja 2012 roku odbył się wyjazd do zabytkowej kopalni soli w Bochni w ramach projektu „Szansa na sukces.” W zajęciach wzięło udział 17 uczniów wraz z dwoma opiekunami z ZSP nr 2 w Wieprzu. Główne cele wyjazdu to poznanie historii kopalni i metod wydobycia soli jak również zapoznanie się ze znaczeniem tego surowca na przestrzeni wieków. Kopalnia soli w Bochni zaprzestała wydobycia soli na skalę przemysłową w 1990 roku i obecnie zajmuje się obsługą ruchu turystycznego oferując wiele ciekawych atrakcji. Dla uczniów wizyta w zabytkowej kopalni była znakomitą lekcją historii i geografii jak również ukazała w jaki sposób można wykorzystać stare kopalnie do celów turystycznych.

Wyjazd odbył się w piątkowe popołudnie i mimo korków na drogach w okolicach Krakowa udało nam się dotrzeć na miejsce przed czasem. Na miejscu czekał już na nas przewodnik, Który zaopiekował się całą grupą podczas pobytu w kopalni. Pierwszą atrakcją był już sam zjazd piętrową górniczą windą tzw. klatką na głębokość około 200 metrów. Po krótkim wstępie dotyczącym spraw organizacyjnych czekała na nas kolejna atrakcja – przejazd podziemną kolejką starymi górniczymi korytarzami. Zwiedzanie kopalni z przewodnikiem trwało około 1,5 godziny i było niczym fascynująca podróż w czasie. Oprócz tradycyjnych narzędzi i urządzeń służących do wydobycia soli na trasie turystycznej wykorzystano animacje multimedialne. Dzięki nim mogliśmy stanąć  przed obliczem królów polskich, posłuchać kupców z Genui, przeżyć powódź w kopalni i zobaczyć jak wyglądał wybuch metanu.

Lekko zmęczeni dotarliśmy na niższy poziom do tzw. Komory Ważyn gdzie mieliśmy spędzić nocleg. Cóż za widok – rzędy piętrowych łóżek mogące pomieścić około 260 „kuracjuszy”. Nocleg w bocheńskiej kopalni jest swoistą kuracją ze względu na olbrzymią zawartość jodu w powietrzu. Atrakcje czekające na turystów były głównie adresowane do dzieci i młodzieży – dyskoteka, hala sportowa czy długa na 140 metrów drewniana zjeżdżalnia. Można też było mile spędzić wieczór w podziemnej kawiarni i cieszyć się rozmową z dala od ekranu komputera czy telewizora. Zaplanowana na północ cisza nocna nieco się przesunęła, ale noc minęła spokojnie.

Myślę, że wszyscy uczestnicy wyjazdu byli bardzo zadowoleni. Mogliśmy nie tylko poznać jedno z najciekawszych miejsc Małopolski ale również przeżyć wspaniałą przygodę w podziemiach kopalni. Wyjazd ten pozwolił uczniom lepiej się poznać i mam nadzieję, że na długo pozostanie w ich pamięci.

23.05.2012 Warsztaty rozwijające z j. angielskiego w ZSP nr 2 w Wieprzu

Podczas zajęć uczniowie mieli okazję obejrzeć fragment popularnego serialu i podczas oglądania odpowiedzieć na szczegółowe pytania dotyczące treści  i napotkanego słownictwa. Na zajęciach wykorzystana została tablica interaktywna w celu pokazania uczniom stron internetowych na których znajdują się liczne ćwiczenia zarówno gramatyczne jak i ćwiczące słownictwo. Na zakończenie wykonywano wybrane ćwiczenia na tablicy interaktywnej.

Prowadzący zajęcia: Karolina Skalska


9.05.2012 Warsztaty dydaktyczno – wyrównawcze z j. polskiego w ZSP nr 1 w Wieprzu

Celem zajęć było doskonalenie umiejętności redagowania sprawozdania. Na początku przypomniano wiadomości nt różnych rodzajów sprawozdań. W trakcie ćwiczeń uczniowie redagowali sprawozdanie z ostatniej uroczystości szkolnej. Zwracano uwagę na kolejność wydarzeń, spójność pracy, poprawność językową, ortograficzną i interpunkcyjną. Podczas zajęć zastosowano metodę ćwiczeń praktycznych i utrwalających. Wykorzystano pomoce dydaktyczne.

Prowadzący zajęcia: Anna Saferna


8.05.2012 Warsztaty rozwijające z biologii w ZSP w Gierałtowicach

W trakcie zajęć realizowano zakres materiału dotyczący: praw rządzących genetyką. Uczniowie pracowali w grupach przypominając sobie elementy budujące DNA i RNA, omawiali rodzaje i role poszczególnych elementów kwasów nukleinowych, rolę badań Grzegorza Mendla na groszku, analizowali zapisy krzyżówek genetycznych na podstawie I i II prawa Mendla. Uzupełniali przygotowane karty pracy dotyczące poszczególnych etapów podziałów komórkowych – mitozy i mejozy, dokonywali podziału chorób genetycznych wywołanych mutacjami genowymi i chromosomowymi.

Prowadzący zajęcia: Monika Hyzińska

8.05.2012 Warsztaty rozwijające z geografii w ZSP w Gierałtowicach

Temat zajęć: Niszcząca i budująca działalność morza. Uczniowie przypomnieli sobie etapy powstawania klifu i mierzei budowanej przez prądy morskie. Następnie przedstawiono animację multimedialną „Abrazja – proces rzeźbotwórczy”. Na podstawie prezentacji uczniowie wykonali zadania przygotowane na kartach pracy. Po przedstawieniu prezentacji multimedialnej „Rodzaje wybrzeży i przyczyny ich powstawania” uczniowie pracując w grupie wykonali ćwiczenie na mapie konturowej świata, rozpoznając rodzaje wybrzeży na podstawie współrzędnych miejsc i dopasowując do nich opisy oraz zdjęcia. Zajęcia podsumowała pogadanka nt powstawania jezior przybrzeżnych, po której uczennice wskazały takie jeziora na mapie Polski.

Prowadzący: Lucyna Kurek

8.05.2012 Warsztaty rozwijające z historii w ZSP we Frydrychowicach

Temat spotkania: Jak Temudżyn został Czyngis-chanem?
Za pomocą słoneczka uczniowie zbierali wiadomości o Mongołach (warunki życia, ekspansja w Azji i w Europie), które uzupełnione zostały wykładem problemowym. Uczniowie poznawali elementy stroju tatarskiego i próbowali je odtworzyć przebierając się za wojowników tatarskich. Wybrane fragmenty filmu „Czyngis-chan” posłużyły do zaprezentowania zwyczajów, obrzędów i wierzeń tatarskich. Na zakończenie uczniowie nanosili na mapki konturowe trasę, którą pokonał Temudżyn i obszar jaki podbił.

Prowadzący: Anna Magiera


26.04.2012 Warsztaty wyrównawcze z fizyki w ZSP nr 2 w Wieprzu

W trakcie zajęć zrealizowano temat dot. Prawa Ohma oraz od czego zależy opór przewodnika. Przeprowadzono doświadczenia wykorzystując zestaw pomocy doświadczalnych. Każdy uczeń wyznaczał opór elektryczny różnych odbiorników.

Prowadzący: Barbara Mamica

26.04.2012 Warsztaty rozwijające z informatyki w ZSP nr 1 w Wieprzu

W trakcie zajęć odbyła się dyskusja połączona z mapą myśli  nad zasadami tworzenia i przetwarzania multimediów. Omówiono edycję i optymalizowanie plików wideo. Po części wstępnej przystąpiono do ćwiczeń praktycznych, w których konwertowano pliki wideo z zastosowaniem różnych dekoderów, łączono ze sobą różne sekwencje wideo tworząc teledyski oraz urozmaicając je o grafikę statyczną oraz efekty specjalne.

Prowadzący zajęcia: Karol Matyjasik

Wyjazd studyjny do Ogrodu Doświadczeń im. Stanisława Lema oraz Aquarium i Muzeum Przyrodniczego w Krakowie

Dnia 19 maja 2012r. w godz. 8.00- 16.00 odbył się wyjazd studyjny do Ogrodu Doświadczeń im Stanisława Lema w Krakowie.   Wyjazd organizowany był w ramach projektu „Szansa na sukces – program zajęć pozalekcyjnych w szkołach gimnazjalnych na terenie Gminy Wieprz” .

W wyjeździe uczestniczyło 15 uczniów oraz 2 opiekunów z Zespołu Szkolno – Przedszkolnego  w Przybradzu. W „Ogrodzie Doświadczeń” znajduje się około 50 interaktywnych instalacji z dziedzin fizyki, chemii i biologii. Urządzenia edukacyjne dostępne w parku stanowią jego podstawę. Na dydaktyczną ekspozycję plenerową składają się urządzenia, konstrukcje i modele, pozwalające na poznawanie praw fizyki i świata przyrody, w tym:

1.    prawa fizyki związane z oddziaływaniem siły (huśtawki, elementy ukazujące działanie siły grawitacji),
2.    prawa fizyki związane z utrzymywaniem równowagi (równoważnie, obrotowe tarcze, trampolina),
3.    prawa fizyki dotyczące zjawisk drgań i fonii,
4.    prawa fizyki związane z działaniem wody (turbiny wodne),
5.    prawa świata przyrody związane ze zmysłami (dotykiem, słuchem, węchem).

By utrwalić prawa fizyki z pomocą przyszła pani przewodnik, która w prosty sposób objaśniała nam działanie poszczególnych eksponatów, tarcz, luster  i związanych z nimi zjawisk fizycznych. Eksperymentowaliśmy na poszczególnych urządzeniach samodzielnie, to  poszerzyło naszą znajomość fizyki, jak również dało dużo radości i zabawy.

Po wizycie w „Ogrodzie Doświadczeń” udaliśmy się do największego akwarium i egzotarium w Polsce. W „Aquarium i Muzeum Przyrodniczym”  znajduje się spreparowany, zachowany w idealnym stanie, prehistoryczny nosorożec włochaty, jedyny na całym świecie zachowany w całości okaz tego wymarłego ponad 12 tys. lat temu zwierzęcia, obejrzeliśmy również czaszkę mamuta.
Kolejne kroki skierowaliśmy do akwarium, w którym spotkaliśmy niezwykłe rybki.

Akwarium podzielono na :
-  akwarium słodkowodne – w którym obejrzeliśmy ryby Amazonki i jeziora Tanganika.
-  akwarium morskie – w którym zobaczyliśmy ryby i inne zwierzęta zamieszkujące rafy koralowe, mureny, rekiny, koniki morskie, świecące ryby głębinowe, m.in. skrzydlica, konik morski, błazenka, rozdymka żółta, meduza, rozgwiazda – szkarłupnia, ośmiornica.

Egzotarium podzielono na:
-   akwaterrarium z basenem dla żółwi, gdzie obejrzeliśmy żółwie wodne i lądowe
m.    in. żółwia czerwonolicego,
-   herpetarium gdzie zobaczyliśmy przez malutki wycinek m.in. boa dusiciel, pyton siatkowany, pyton tygrysi, pyton ametystowy, kobra, żmija grabarska,
-   terrarium, gdzie mieszka żółw lądowy, biczonogi, petrosaurus, dracaenaceae, tamaryny białoczube,
-   insektarium  gdzie mieszkają ptaszniki, insekty.
W muzeum przyrodniczym obejrzeliśmy również wystawę  Skamieniałości oraz Minerałów.



Wyjazd studyjny do Planetarium i Obserwatorium Astronomicznego im. Mikołaja Kopernika w Chorzowie

W dniu 17 maja 2012r. w godz. 7.45- 16.00 zorganizowany został wyjazd studyjny do Planetarium i Obserwatorium Astronomicznego w Chorzowie. Wyjazd organizowany był w ramach projektu „Szansa na sukces – program zajęć pozalekcyjnych w szkołach gimnazjalnych na terenie Gminy Wieprz”.  W wyjeździe uczestniczyło 15 uczniów oraz 2 opiekunów z Zespołu Szkolno – Przedszkolnego  w Przybradzu.

Pierwsze kroki skierowaliśmy do stacji klimatologicznej, która znajduje się w pobliżu Planetarium Śląskiego. Od początku lat 60-tych XX wieku prowadzi ona regularne pomiary i obserwacje stanu pogody w Wojewódzkim Parku Kultury i Wypoczynku.  W pomieszczeniu stacji znajdują się barometry i barograf do pomiaru i zapisu wartości ciśnienia atmosferycznego. Do dzienniczka klimatologicznego i komputera wpisywane są wyniki obserwacji, które stanowią materiał wyjściowy do charakterystyki klimatu Parku i wszelkich opracowań klimatyczno – porównawczych. Bazą stacji jest ogródek meteorologiczny w którym dokonywaliśmy oceny pogody, rozpoznawaliśmy chmury, sprawdzaliśmy jak ma się zależność wilgotności powietrza do temperatury powietrza. W ogródku znajduje się klatka meteorologiczna, w której umieszczony jest psychrometr Augusta, termometry ekstremalne i tygodniowy termohigrograf. Każde z tych urządzeń mogliśmy obejrzeć, sprawdzić zakres, niepewność pomiarową, zastanowić się nad ich usytuowaniem. Obok standardowego wyposażenia, w klatce umieszczony jest również zestaw elektronicznych czujników temperatury i wilgotności powietrza. Na terenie ogródka zainstalowany jest deszczomierz Hellmanna oraz elektroniczny pluwiograf zapisujący w sposób ciągły przebieg i natężenie opadów. Na specjalnym poletku o wymiarach 4×2 m prowadzone są pomiary temperatury gruntu za pomocą kolankowych termometrów glebowych na głębokościach: 5, 10, 20 cm. Z kolei na wysokim maszcie umieszczony jest anemometr służący do wyznaczania średniej prędkości i kierunku wiatru.
Przez największy w Polsce refraktor Zeissa – lunetę soczewkową mogliśmy obejrzeć plamy na Słońcu, które tego dnia niespodziewanie wyjrzało zza chmur. Zastanowiliśmy się również jak powstają plamy na Słońcu.

W podziemiach Planetarium zlokalizowana jest stacja sejsmologiczna, w której znajduje się kilka rodzajów sejsmografów. Poznaliśmy skalę oraz rzędy energii które odpowiadają jej kolejnym stopniom. Pierwszymi były sejsmografy Wiecherta. Ciężkie, długookresowe sejsmografy pozwalają zarejestrować najbardziej odległe trzęsienia Ziemi. Skonstruowane około 1920 roku, do dziś są uważane za jedne z najlepszych instrumentów tego typu.  Kolejnymi były krótkookresowe sejsmografy elektrodynamiczne SK – 58 oraz sejsmografy z rejestracją galwanometryczną. SK – 58 to krótkookresowe sejsmografy polskiej konstrukcji, pracujące niemal we wszystkich stacjach sejsmologicznych na terenie naszego kraju. Służą one do rejestracji lokalnych odprężeń górotworu. Od samego początku najistotniejszym elementem działania stacji była rejestracja wstrząsów górniczych. Przez lata zmieniały się sposoby zapisu ruchów tektonicznych skorupy ziemskiej – od analogowych (początkowo na papierze kredowym, później na papierze światłoczułym, w końcu na zwykłym papierze offsetowym) do zapisów cyfrowych gromadzonych na nośniku danych. Podczas pobytu w owej stacji rozpatrzyliśmy powody powstawania trzęsień Ziemi w Japonii, Indiach, Ameryce. Dowiedzieliśmy się o systemie alarmu w takich przypadkach.

Podczas pobytu w Planetarium mogliśmy również zorientować się w sferze niebieskiej. Wszystko za sprawą potężnego „serca” Planetarium Śląskiego, czyli ważącego ponad dwie tony potężnego projektora. Odtwarza on wygląd nieba z dowolnego miejsca na Ziemi i o dowolnej porze. Ekranem projekcji jest największa w kraju kopuła o średnicy 23 metrów. Autor seansu oprowadzał po nocnym niebie i zwracał uwagę na to, co umyka na co dzień naszej uwadze. Pokaz był bardzo ciekawy oraz zjawiskowy. Przypomnieliśmy konsekwencje ruchu obrotowego Ziemi – czas słoneczny, ruchu obiegowego Ziemi – zmiany oświetlenia Ziemi w różnych porach roku i na różnych szerokościach geograficznych.



Wyjazd studyjny uczniów ZSP nr 1 w Wieprzu do AQUARIUM i Ogrodu Zoologicznego w Krakowie

W dniu 27 kwietnia 2012 r. 14 uczniów Gimnazjum nr 1 im. Jana Pawła II w Wieprzu uczestniczyło w wyjeździe studyjnym do AQUARIUM i Ogrodu Zoologicznego w Krakowie. Wyjazd sfinansowany został w ramach projektu „Szansa na sukces – program zajęć pozalekcyjnych w szkołach gimnazjalnych na terenie Gminy Wieprz”. W trakcie pobytu uczniowie obserwowali różne gatunki ptaków, gadów, płazów i ssaków, które żyją na wolności w różnych strefach klimatycznych. Dowiedzieli się o upodobaniach i zachowaniu niektórych zwierząt, a także o współpracy z innymi ogrodami zoologicznymi na świecie.

Wskazane przez pracownika ZOO, zwierzęta, można było karmić różnymi specjałami. Uczniowie podziwiali także bogatą różnorodność gatunkową skorupików, ryb, płazów i gadów oraz kolekcję skamieniałości i minerałów w Muzeum Przyrodniczym „ AQUARIUM „.

Zakup materiałów biurowych

Informujemy, że w wyniku przeprowadzonego rozeznania cenowego na zakup materiałów biurowych przeznaczonych na potrzeby realizacji projektu pn. „Szansa na sukces – program zajęć pozalekcyjnych w szkołach gimnazjalnych na terenie Gminy Wieprz” wybrano dostawcę firmę AKSA KRZYSZTOF ANTOS I WSPÓLNICY, UL. PARKOWA 23, 34-100 WADOWICE. Oferta na kwotę 2.859,43 zł. brutto jest jedyną złożoną ofertą, która spełnia kryteria formalne oraz odpowiada wysokości środków przeznaczonych na ten cel w budżecie projektu.

Wyjazd na targi edukacyjne w ramach projektu „Szansa na sukces”

W dniu 13.04.2012r. – 108 uczniów klas III gimnazjum uczestniczących w zajęciach “Poradnictwo Edukacyjno – Zawodowe” wzięło udział w VIII Powiatowych Targach Edukacyjno – Wydawniczo – Informacyjnych, które odbywały się Zespole Szkół nr 1 w Andrychowie.

Wyjazd został sfinansowany ze środków projektu „Szansa na sukces – program zajęć pozalekcyjnych w szkołach gimnazjalnych na terenie Gminy Wieprz”.

W trakcie targów uczniowie zapoznali się z ofertą edukacyjną szkół ponadgimnazjalnych i placówek oświatowych Powiatu Wadowickiego na rok szkolny 2012/2013, uzyskali informacje o bazach szkół, spotkali się z nauczycielami i uczniami, którzy w atrakcyjny sposób prezentowali kierunki kształcenia oraz udzielali wyczerpujących informacji na temat nauki w ich szkołach. Uczniowie obejrzeli m.in. fragment „ Zemsty ” Aleksandra Fredry w mistrzowskim wykonaniu ucznia z Koła Teatralnego z Zespołu Szkół i Placówek Oświatowych im. M. Kopernika w Kalwarii Zebrzydowskiej.

Młodzież uczestnicząca w targach dowiedziała się także, jakie predyspozycje należy posiadać, aby wykonywać konkretny zawód, np. kucharza, elektronika, informatyka, florysty, logistyka, technika technologii odzieży, hotelarza. Zwiedzający mieli możliwość degustować smakołyki przygotowane przez uczniów techników gastronomicznych.

Szkoły w bardzo atrakcyjny sposób zaprezentowały się na targach. Przygotowały ciekawe stoiska oraz foldery przedstawiające swoje oferty. Udział w Targach z pewnością pomoże uczniom w wyborze dalszej drogi kształcenia oraz w wyborze zawodu.

4.04.2012 r. Zajęcia rozwijające z matematyki w ZSP w Nidku.

Na zajęciach uczniowie uczyli się rozwiązywać zadania na dowodzenie. Przypomnieli i wykorzystali w tym celu cechy przystawania trójkątów, cechy podobieństwa trójkątów, własności kątów i przekątnych w figurach płaskich. Metodą „burzy mózgów” wymieniali się pomysłami na zadania. Ważną rolę odgrywał zapis rozwiązania, przypomnienie symboli i skrótów matematycznych oraz wprowadzenie nowych skrótów do tej pory nie znanych przez uczniów.

Prowadzący zajęcia: Lucyna Fus

4.04.2012 r. Zajęcia rozwijające z przedsiębiorczości w ZSP we Frydrychowicach.

Nadrzędnym celem zajęć było wyjaśnienie, czym jest oraz na czym polega rozmowa kwalifikacyjna. Po wyjaśnieniu tego terminu uczniowie zastanawiali się, na co zwracają uwagę podczas poznawania nowej osoby. Nauczyciel wyjaśnił, że również pracodawca zwraca uwagę na te szczegóły rekrutując nas do pracy. Następnie uczniowie odegrali kilka różnych scenek, podczas których wcielili się w osoby poszukujące pracy. Po obejrzeniu inscenizacji uczniowie oceniali, dlaczego niektórym osobom nie udało się dostać na oczekiwane stanowisko, a inni dostali prace bez problemów. Podczas podsumowania uczniowie wymieniali pytania, jakie pojawiły się najczęściej podczas odgrywanych rozmów kwalifikacyjnych.

Prowadząca zajęcia: Gabriela Wronka

2.04.2012 r. Zajęcia rozwijające z matematyki w ZSP nr 2 w Wieprzu

Uczniowie uczyli się rysować wykresy funkcji liniowych, kwadratowych, odczytywali własności tych funkcji z powstałego wykresu. Uczyli się również korzystać z programu Excel w celu tworzenia wykresów, a dzięki obserwowaniu powstałych w tym programie wykresów, zauważyli zależność między wzorem funkcji kwadratowej oraz położeniem jej wykresu w układzie współrzędnym.

Prowadząca zajęcia: Monika Saferna

29.03.2012 r. Zajęcia rozwijające z języka niemieckiego w ZSP w Gierałtowicach

Zajęcia poświęcone były omówieniu zwyczajów wielkanocnych w Polsce i w Niemczech. Uczniowie pisali list, w którym opisywali polskie tradycje wielkanocne. Utrwalono słownictwo dotyczące Świąt Wielkanocnych w formie zabawy. W drugiej części zajęć omówiono czas Futur. Uczniowie opowiadali o swoich planach na przyszłość.

Prowadząca zajęcia: Barbara Mrzygłód

Zajęcia rozwijające z przedsiębiorczości w ZSP nr 1 w Wieprzu

Na zajęciach nauczyciel przedstawił uczniom przykładowy plan własnego rozwoju zawodowego. Uczniowie pisali ogłoszenia prasowe o poszukiwaniu pracy oraz wyszukiwali informacje o wolnych miejscach pracy. Uczyli się jak efektywnie prowadzić pierwszą rozmowę telefoniczną z potencjalnym pracodawcą. Na kolejnych zajęciach uczyli się jak poprawnie pisać życiorys i list motywacyjny w odpowiedzi na konkretne ogłoszenie o pracy, odnajdowali typowe błędy w życiorysach i listach motywacyjnych. Planowali odpowiednią formę graficzną (format, rozmieszczenie tekstu) składanych dokumentów. Uczyli się merytorycznie przygotowywać do rozmowy kwalifikacyjnej (zdobyć informacje o potencjalnym pracodawcy). Wspólnie z nauczycielem zastanawiali się nad pytaniami, które mogą być zadane podczas rozmowy i planowali odpowiedzi na nie. Sporządzali listę rzeczy, które należy zabrać na rozmowę i dobierali odpowiedni rodzaj ubrania. Przeprowadzali symulacyjną rozmowę kwalifikacyjną – jako pracownik i pracodawca.

Prowadzący zajęcia: Agnieszka Urbańczyk

Zajęcia rozwijające z biologii w ZSP we Frydrychowicach

Temat: „Zakupy z głową” oraz „Bycie racjonalnym konsumentem”. W trakcie zajęć zrealizowano materiał z zakresu chemiczne dodatki do żywności – barwniki syntetyczne, konserwanty, substancje zakwaszające, preparaty zagęszczające i preparaty zastępujące cukier. Odwiedzono lokalny sklep samoobsługowy, w którym analizowano wybrane produkty spożywcze. Zrealizowano także materiał z zakresu Żywność ekologiczna oraz Marketing zakupowy, Facing towaru, Reklama produktów spożywczych – jak jej nie ulec, Sklepik szkolny – co jemy w szkole.

Prowadzący zajęcia: Małgorzata Pastuszka

Zajęcia rozwijające z matematyki w ZSP nr 1 w Wieprzu

Temat „Pole powierzchni w zadaniach praktycznych”. Uczniowie mieli okazję zastosować swoją wiedzę i umiejętności do rozwiązywania zadań praktycznych. Pogłębili zrozumienie pola powierzchni graniastosłupa i ostrosłupa. Obliczali ile tapety trzeba kupić do wytapetowania mieszkania, uwzględniając zapas i odliczenia na otwory, ile terakoty trzeba na wyłożenie ścian basenu i ile blachy na pokrycie dachu. Uczniowie rozdzielali między siebie zadania wymagające dłuższych obliczeń ucząc się współpracy.

Temat: Pole powierzchni, objętość graniastosłupów i ostrosłupów – rozwiązywanie problemów”. W trakcie zajęć rozwiązywano zadania bardziej złożone wymagające zastosowania szerokiej wiedzy. Uczniowie zamieniali się np. w inżynierów planujących remont dzwonnicy czy badali możliwość przewiezienia przez most o określonej nośności granitowego postumentu. Próbowali swoich sił samodzielnie, udzielając sobie nawzajem wskazówek szukając błędów w rozumowaniu i w obliczeniach.

Prowadzący zajęcia: Lucyna Władyka

Zajęcia rozwijające z informatyki w ZSP w Gierałtowicach

W trakcie zajęć omówiono z uczniami sposoby umieszczania informacji w Internecie. Odbyła się rozmowa nad zagrożeniami płynącymi z publikowania swoich danych osobowych, przemyśleń na blogu, czy też forach internetowych. Uczestnicy podjęli próby stworzenia własnego blogu.

Prowadzący zajęcia: Karol Matyjasik.

Wyjazd studyjny uczniów ZSP nr 1 im. Jana Pawła II w Wieprzu do Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie na sztukę pt. „Chory z urojenia”

W dniu 21 grudnia 2011r. 13 uczniów klas gimnazjalnych uczestniczących w warsztatach rozwijających ukierunkowanych na rozwój kompetencji kluczowych z języka polskiego uczestniczyło w wyjeździe studyjnym do Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie na sztukę pt. „Chory z urojenia”
Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie działa nieprzerwanie od roku 1893 r. Na przełomie XIX i XX wieku pełnił funkcję sceny narodowej. Wnętrze gmachu zdobią freski wiedeńskiego malarza Antona Tucha oraz słynna kurtyna Henryka Siemiradzkiego. To na tej scenie odbywały się pierwsze inscenizacje takich sztuk jak „Dziady”, „Kordian” i „Nie-Boska komedia”, a w 1921 roku debiutował tu sam Stanisław Ignacy Witkiewicz.

Już po pierwszym dzwonku widownia zapełniła się widzami. O godzinie 11.00 kurtyna uniosła się w górę i rozpoczął się wyreżyserowany przez Giovanniego Pampiglione spektakl, w którym główną rolę Argana zagrał Andrzej Grabowski. U jego boku mogliśmy zobaczyć takich aktorów jak: Feliks Szajnert, Tadeusz Kwinta, Natalia Strzelecka i fenomenalną w roli Antosi, Annę Tomaszewską.

Uczniowie uczestniczący w wyjeździe po raz pierwszy mieli szansę obejrzeć gmach Teatru im. Juliusza Słowackiego od środka. Zabytkowe wnętrze zrobiło na nich spore wrażenie. Przekonali się też, że teatr nie musi się wcale kojarzyć z czymś nudnym, a teksty omawiane na lekcjach języka polskiego zyskują w nim nowy wymiar. Prawdziwe uznanie wzbudziła w nich gra aktorska, znanego z telewizji, Andrzeja Grabowskiego, który wielokrotnie pobudzał całą widownię do chóralnego śmiechu.

Krótki film ze sztuki: http://www.youtube.com/watch?v=f13Lid-3hzs

Sprawozdanie z wyjazdu studyjnego uczniów Zespołu Szkolno-Przedszkolnego im. Jana Brzechwy we Frydrychowicach w ramach projektu „Szansa na sukces” do Parku Miniatur w Inwałdzie

Data wyjazdu: 23.09.2011r.
Trasa wyjazdu: Frydrychowice- Inwałd -Frydrychowice
Liczba osób: 35 uczniów + 2 opiekunów (kierownik wycieczki -Robert Kawończyk, opiekun – Dorota Płonka)
Liczba dni: 1 dzień
Klasy: uczniowie klasy IIA/IIB i IIIA/IIIB gimnazjum
Cele wyjazdu studyjnego: integracyjne, edukacyjne i turystyczne. Poznanie modeli zabytków najsławniejszych cudów architektonicznych świata i Polski. Zrozumienie pojęcia skali i zastosowanie jej w praktyce, porównywanie wielkości poszczególnych obiektów. Atrakcje turystyczne odbierane jako „Świat marzeń” i jako doskonała forma spędzania wolnego czasu.
Po przyjeździe do Parku Miniatur uczniowie pod kierunkiem przewodnika zwiedzali park i zapoznali się z ciekawostkami dotyczącymi obiektów, które zminiaturyzowano. Dowiedzieli się, że na powierzchni 75 000m2 znajduje się ponad 50 modeli najsławniejszych cudów architektonicznych m. in. Świątynia Akropolu, Koloseum, Krzywa Wieża w Pizie, Bazylika św. Piotra, Statua Wolności, Mur Chiński, Wieża Eiffla, Łuk Triumfalny, Big Ben, Sfinks, Biały Dom. Ponadto w Parku przedstawiono Polskę w miniaturze, a w niej Wawel, zamek królewski w Warszawie, pałac w Łańcucie, poznański Ratusz, Tatry z Giewontem i inne znane obiekty.

W dalszej części zwiedzania uczniowie samodzielnie porównywali wielkości budowli i robili notatki odnośnie skali. Wielu z nich zauważyło, że prawie wszystkie miniatury zostały zbudowane w skali 1:25.

Zastosowanie jednej skali pozwala na porównanie wielkości poszczególnych obiektów. Wyjątkiem jest rzymska Bazylika św. Piotra, która jako jedyna została wykonana w skali 1:15 oraz Kompleks wenecki wykonany w skali 1:10.

Trzecia część wycieczki poświęcona była atrakcjom rozrywkowym i zabawie. Inwałdzki Park Miniatur to również ciekawa architektura ogrodowa i piękne kompozycje roślinne. Mini Lunapark, Zielony Labirynt, kino 4D to świetne okazje na wspaniałą zabawę i doskonałą formę spędzania wolnego czasu.
Zwiedzanie Parku Miniatur w Inwałdzie podczas wyjazdu studyjnego stały się podstawą treści programowych, które obecnie są wykorzystywane na zajęciach rozwijających, wyrównawczych w ramach projektu „Szansa na sukces”
- na zajęciach rozwijających i wyrównawczych z matematyki uczniowie rozwiązywali zadania związane ze skalą, porównywaniem powierzchni miniatur a rzeczywistą budowlą,

-na zajęciach języka polskiego realizowano temat „Jesteśmy reporterami w Parku Miniatur”,

-na zajęciach z fizyki- „Ruch jednostajnie przyspieszony” na przykładzie parkowej huśtawki „Pirat” i kolejki górskiej,

-na zajęciach z historii – „Spacer alejkami historii”- zabytki w Parku Miniatur.

mgr Robert Kawończyk
Poniżej zamieszczone zdjęcia z wyjazdu studyjnego do Parku Miniatur
w Inwałdzie.
Sprawozdanie z wyjazdu studyjnego uczniów Zespołu Szkolno-Przedszkolnego im. Jana Brzechwy we Frydrychowicach w ramach projektu „Szansa na sukces” do Ekocentrum w Stryszowie.
Data wyjazdu: 08.10.2011r.
Trasa wyjazdu: Frydrychowice-Stryszów-Frydrychowice
Liczba osób: 35 uczniów + 2 opiekunów (kierownik wycieczki – Małgorzata Pastuszka, Robert Kawończyk)
Liczba dni: 1 dzień
Klasy: uczniowie klasy IIA/IIB i IIIA/IIIB gimnazjum
Cele wyjazdu studyjnego: wzrost świadomości ekologicznej uczestników wyjazdu, kształtowanie właściwych postaw człowieka wobec środowiska, rozwijanie poczucia odpowiedzialności i potrzeby szybkiej reakcji na problemy ekologiczne (przedsiębiorcze rozwiązania), kształtowanie świadomości zagrożeń ekologicznych, zrozumienie zależności istniejących w przyrodzie i związków człowieka z naturą.
Ekocentrum jest jedynym w Polsce miejscem gdzie można zobaczyć jak w sposób kompleksowy działają ekologiczne rozwiązania techniczne. Podzieleni na 2 grupy uczniowie oglądali praktycznie działające urządzenia produkujące prąd, ogrzewające wodę i pomieszczenia oraz oczyszczające ścieki. Bardzo to ułatwiło uczniom zrozumienie zasad ich działania. W trakcie zwiedzania gimnazjaliści zobaczyli:
- ekodom z gliny i słomy zasilany energią słoneczną przetwarzaną przez moduły fotowoltaiczne o mocy 2,5 kw.,
- kolektory słoneczne służące do ogrzewania wody,
- półkolistą szklaną werandę, która umożliwia pasywne wykorzystanie energii słonecznej do ogrzewania pomieszczeń,
- świetliki rurowe do oświetlania ciemnych wnętrz,
- przydomową, biologiczną oczyszczalnię ścieków i kaskadę,
- sferyczną szklarnię, która oszczędza o 20% energii więcej niż tradycyjna,
- kury zielononóżki kuropatwiane (jaja kur zielononóżek mają obniżoną o 30% zawartość cholesterolu, a mięso najniższą zawartość tłuszczu surowego),
- ekologiczny ogródek warzywny i ziołowy,
Po zwiedzeniu Ekocentrum dbyły się warsztaty własnoręcznego wytwarzania świec z wosku pszczelego. Naturalny wosk pszczeli pięknie pachnie i ma cudowny kolor. Na zajęciach uczniowie mieli okazję nauczyć się cierpliwie “tworzyć” świece z lanego wosku jak i szybkiej metody robienia świec z węzy.
Duże zainteresowanie gimnazjalistów wzbudziły fotografie prezentujące wizytę w siedzibie Ekocentrum ICPPC następcy tronu Wielkiej Brytanii, Księcia Karola (2002r.) oraz kandydatek na MISS (2010r.).
Najważniejszy jednak, ze względu na promocję zdrowego stylu życia, był wykład na temat chemicznych dodatków w żywności w sklepikach szkolnych, w supermarketach; umiejętnego czytania etykiet produktów spożywczych; bycia racjonalnym konsumentem. Kontrowersje i dyskusje wzbudziło GMO czyli sprawa genetycznie modyfikowanych organizmów.
Zwiedzanie Ekocentrum, warsztaty własnoręcznego wytwarzania świec, wykład ekologiczny podczas wyjazdu studyjnego stały się podstawą treści programowych, które obecnie są wykorzystywane na zajęciach rozwijających, a także wyrównawczych w ramach projektu „Szansa na sukces” np.: nauczyciel na zajęciach z biologii realizuje tematykę dotyczącą genetycznie modyfikowanej żywności, zastosowania ziół w domu i lecznictwie oraz temat „Czy wiem co jem w szkole”. Na zajęciach rozwijających i wyrównawczych z matematyki – obliczenia procentowe – wydajność energii. Fizyka – praca modułów fotowoltaicznych, kolektorów słonecznych. Przedsiębiorczość – techniczne ograniczenia ilości ścieków oraz energii. Język polski – opis gospodarstwa ekologicznego.
Małgorzata Pastuszka
Poniżej zamieszczone zdjęcia z wyjazdu studyjnego do EKOCENTRUM
w Stryszowie.
Wyjazd do Planetarium w Chorzowie
W dniu 4 listopada uczniowie ZSP nr 1 w Wieprzu udali się na wyjazd studyjny do Planetarium w Chorzowie. Celem wyjazdu było zapoznanie się ze stacją klimatologiczną. Podczas pobytu uczniowie mieli okazję zapoznać się z pracą takich przyrządów jak: termometr ekstremalny, psychometr Augusta, termohiograf, deszczomierz Hellmanna, elektroniczny pluwiograf, anometr. W punkcie wycieczki znalazła się także stacja sejsmologiczna, w której zapoznano się z zapisami ruchów tektonicznych skorupy ziemskiej, w tym tzw. tąpnięć kopalnianych i odległych trzęsień Ziemi. Zobaczyliśmy Niebo nad Śląskiem i Niebo nad Polską oraz przypomnieliśmy sobie: jak na Śląsku i w Polsce wschodzą i zachodzą Słońce i Księżyc w różnych fazach, jakie układy gwiazd i inne ciekawe ciało niebieskie są widoczne, gdzie wypatrywać meteorów i w której porze nocy, gdzie szukać planet oraz jak wygląda kometa. Wyjazd współfinansowany był ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach projektu „Szansa na sukces – program zajęć pozalekcyjnych w szkołach gimnazjalnych na terenie Gminy Wieprz”.
Wyjazd do Wrocławia w ramach projektu ,,Szansa na sukces”
Piętnastoosobowa grupa młodzieży z ZSP w Przybradzu, w ramach zajęć rozwijających z biologii, 1 października br. uczestniczyła w wyjeździe studyjnym do Wrocławia. Celem wyjazdu było zapoznanie się z zasobami Ogrodu Zoologicznego, Ogrodu Botanicznego i Muzeum Przyrodniczego.
Misją wrocławskiego ZOO jest zachowanie różnorodności biologicznej w trosce o pełnowartościowy rozwój przyszłych pokoleń. Ogród podzielony jest na strefy zoogeograficzne, uczniowie zaopatrzeni w mapy mogli poczuć się jak na egzotycznej wycieczce po Azji, Afryce, Ameryce Południowej, Australii, poznając gatunki zwierząt występujące na poszczególnych kontynentach.
Ogród Botaniczny Uniwersytetu Wrocławskiego, nazywany oazą piękna i spokoju w sercu wielkiego miasta, to “żywe muzeum”, a zarazem ośrodek naukowy i dydaktyczny. Kolekcje Ogrodu liczą ponad 11500 gatunków i odmian roślin gruntowych i szklarniowych. Etykiety z nazwami i tablice dydaktyczne ułatwiały młodzieży samodzielne poznawanie różnorodności świata roślin i wykonywanie zadań na kartach pracy.
Muzeum Przyrodnicze Uniwersytetu Wrocławskiego jest najstarszą i największą tego typu instytucją w kraju, istnieje od 1814 r. w swoich kolekcjach posiada wiele unikatowych okazów zwierząt wymarłych i bardzo rzadkich. Uczniowie słuchając przewodnika, zapoznali się z czterema stałymi wystawami: ,,Świat roślin”, ,,Układ kostny kręgowców”, ,,Owady i człowiek” i ,,Świat zwierząt”. Między innymi, na wystawie “Świat zwierząt” podziwiali jedyny w kraju kompletny szkielet największego zwierzęcia, jakie kiedykolwiek żyło na ziemi: płetwala błękitnego. Z kolei na wystawie ,,Świat roślin” poznali przedstawicieli flory wszystkich regionów geograficznych kuli ziemskiej – jest to jedyna w Polsce tak dużych rozmiarów stała wystawa botaniczna.
Wyjazd do Wrocławia dostarczył młodzieży wielu niezapomnianych wrażeń, przekonali się, że królestwo roślin i królestwo zwierząt są bardzo bogatymi obszarami wiedzy, a obserwacja to główna metoda poznawania tego świata.
Wyjazd uczniów z ZSP w Gierałtowicach do Ekocentrum ICPPC w Stryszowie
Podczas wyjazdu studyjnego do Ekocentrum młodzież obejrzała gliniany budynek konferencyjny całkowicie zasilany energią słoneczną, biologiczną oczyszczalnię ścieków, ogródek ziołowo – warzywny prowadzony metodami ekologicznymi. Uczestniczyła również w warsztatach na temat ekologicznego budownictwa w technologii gliniano-słomianej. Na koniec zapoznano się z technologią wykonywania bloczków z gliny i słomy, budowania ścian oraz glinianych tynków.

fot.1 Przed wejściem do Ekocentrum.

Fot.2 Pokaz wykonywania bloczków gliniano-słomianych.

Wyjazd studyjny do Manierystyczego zespołu architektonicznego i krajobrazowego.
Uczniowie ZSP w Gierałtowicach z przewodnikiem zwiedzili zabytkową Bazylikę OO. Bernardynów w Kalwarii-Zebrzydowskiej. Poznali dzieje rodu Zebrzydowskich – fundatorów klasztoru, historię kultu cudownego obrazu Matki Bożej. Zobaczyli także wpisane na Listę Światowego Dziedzictwa Dróżki kalwaryjskie – będące unikalną wartością przyrodniczą i kultową
Fot.1 Kaplica Św. Weroniki na Dróżkach.
Wyjazd studyjny uczniów ZSP nr 1 w Wieprzu do Krakowa
W dniu 21.09.2011r. grupa uczniów ZSP nr 1 im. Jana Pawła II w Wieprzu wyjechała na wycieczkę do Krakowa. Uczniowie zwiedzili Muzeum Zoologiczne oraz Ogród Botaniczny Uniwersytetu Jagiellońskiego w jesiennej szacie.
W Muzeum Zoologicznym, które działa od 1782 roku, podziwiali około 7000 eksponatów zwierząt z większości grup systematycznych, począwszy od jamochłonów, aż do ssaków.
W Ogrodzie Botanicznym zobaczyli palmiarnię z roślinami egzotycznymi i użytkowymi, staw z roślinnością wodną, wiele gatunków roślin ozdobnych, a także chronionych.
W programie wycieczki znalazło się także arboretum, czyli parkowa część Ogrodu Botanicznego, która skupia kolekcję drzew i krzewów.
Wyjazd studyjny do Ogrody Doświadczeń im. Stanisława Lema w Krakowie
Dnia 7 października 2011r., odbył się wyjazd studyjny do ,,Ogrodu Doświadczeń” w Krakowie. Wyjazd organizowany był w ramach projektu „Szansa na sukces – program zajęć pozalekcyjnych w szkołach gimnazjalnych na terenie Gminy Wieprz” . W wyjeździe uczestniczyło 37 uczniów wraz z opiekunami z Zespołu Szkolno – Przedszkolnego w Nidku.
Na miejsce dotarliśmy na godzinę 12.20. O godzinie 12.30 wycieczka został podzielona na dwie grupy. Jedna cześć rozpoczęła zwiedzanie z przewodnikiem po terenie Parku Lotników na, którym zlokalizowany jest ,, Ogród Doświadczeń”. Jednocześnie grupa druga udał się do namiotu pokazowego w którym odbyły się warsztaty pt.,, Z promieniowaniem jądrowym na Ty’’ oraz ,, Trąbka Kibica”. Po upływie około jednej godziny grupy się wymieniły.
,, Ogród Doświadczeń” zajmuje powierzchnie około 6 hektarów. Na tej przestrzeni jest rozmieszczonych ponad 50 interaktywnych instalacji z dziedziny fizyki, chemii i biologii. Każda z instalacji prezentuje wybrane zjawiska przyrody, można np. samemu wywoływać wir wodny i obserwować go do woli, albo samodzielnie rozszczepiać promienie słoneczne w pryzmacie, poczuć, jak drży powietrze w pobliżu gongu, nadać i odebrać wiadomość z użyciem telegrafu akustycznego, szeptać i być dobrze słyszanym na odległość 20m. Każdy z uczestników wyjazdu poprzez osobiste doświadczanie i przeżywanie różnego rodzaju zjawisk , z udziałem własnych zmysłów, miał możliwość zrozumienia otaczającego świata.
Podczas uczestnictwa w prowadzonych warsztatach uczniowie mieli możliwość zdobycia następujących wiadomości i umiejętności: ,,Trąbka kibica” -Podczas tych zajęć uczniowie poznali fizyczne aspekty dźwięku. Chętnie brali udział w możliwości zobrazowania swoich umiejętności wokalnych na ekranie oscyloskopu. Na wybranych instrumentach muzycznych, m.in. takich jak trąbka kibica, poznaną teorię stosowali w praktyce. ,,Z promieniowaniem jądrowym na Ty’’- Uczestnikom lekcji został przedstawiony obecny stan wiedzy na temat budowy materii. W ogrodowej scenerii, wyposażeni w licznik Geigera mierzyli naturalne promieniowanie materiałów, z którymi każdy ma do czynienia na co dzień. Zajęcia były prowadzone przez Pana dr Rafała Sworsta.
Po upływie wyznaczonego czasu w ,,Ogrodzie Doświadczeń” wrócono do autokaru. O godzinie 18.00 uczniowie wrócili do swojej miejscowości. Mimo niesprzyjającej pogody i dość dużego chłodu uczestnicy wrócili zadowoleni i pełni zapału do zdobywania kolejnej wiedzy. ,,Ogród Doświadczeń’’ uświadomił im jak łatwa i przyjemna może być nauka jeśli mamy możliwość jej wykorzystania w praktyce.

Zajęcia pozalekcyjne – dodatkowy nabór uczniów

Informujemy, że w dniach od 1 września br. do 7 września br. uruchomiony został dodatkowych nabór uczestników projektu pn. „Szansa na sukces – program zajęć pozalekcyjnych w szkołach gimnazjalnych na terenie Gminy Wieprz”. Obecny nabór przybierze następujący charakter:

1) nabór wszystkich zainteresowanych uczniów klas III gimnazjum do uczestnictwa w poradnictwie edukacyjno – zawodowym.

2) Nabór uczniów klas I – III gimnazjum zainteresowanych udziałem w warsztatach dydaktyczno – wyrównawczych (pobierz wykaz przedmiotów) oraz w warsztatach rozwijających (pobierz wykaz przedmiotów) w grupach w których znajdują się wolne miejsca. Pełną informację nt wolnych miejsc uzyskać można u Koordynatorów ds. szkoleń i rekrutacji. Dane kontaktowe Koordynatorów znajdują się w zakładce „Kontakt” na stronie głównej.

W zakładce „Rekrutacja” w związku z uruchomieniem dodatkowego naboru uczestników projektu (uczniów) zamieszczony został zaktualizowany Regulamin Rekrutacji.

Zajęcia pozalekcyjne w poszczególnych szkołach rozpoczną się od 2 września br. Informacja o terminach rozpoczęcia zajęć w szkołach przekazana zostanie przez Koordynatorów ds. Szkoleń i Rekrutacji.

Wyjazd na targi edukacyjne w ramach projektu „Szansa na sukces”

W dniu 18.04.2011r. młodzież z klas III gimnazjum miała możliwość wyjazdu na Targi Edukacyjno – Wydawniczo – Informacyjne. Tegoroczne Targi organizowane były po raz siódmy i odbywały się w Zespole Szkół Rolniczych Centrum Kształcenia Ustawicznego im. Jana Pawła II. w Radoczy.

Z możliwości wyjazdu na Targi skorzystało 112 uczniów z wszystkich szkół gimnazjalnych z terenu gminy. Wyjazd zoorganizowany został w ramach zajęć z poradnictwa edukacyjno – zawodowego i w całości finansowany był w ramach projektu „Szansa na sukces – program zajęć pozalekcyjnych w szkołach gimnazjalnych na terenie Gminy Wieprz”.

Po przyjeździe na miejsce, każda grupa otrzymała opiekuna, który oprowadzał po Targach oraz udzielał wszelkich informacji. W trakcie Targów uczniowie zapoznali się z ofertą szkół ponadgimanzjalnych z terenu powiatu wadowickiego (zarówno publicznych jak i niepublicznych). Swoją ofertę skierowaną do uczniów zaprezentowali również: Ochotnicze Hufce Pracy (OHP) oraz Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna.

Reprezentanci szkół chętnie opowiadali o nauce w danej szkole jak również odpowiadali na pytania. Do kontynuowania nauki w danej szkole zachęcały ciekawie przygotowane stoiska oraz ulotki. Gospodarze tegorocznych Targów zaprezentowali kilka stoisk, na których reklamowali poszczególne kierunki kształcenia w swojej szkole.

Młodzież mogła także zobaczyć jak wygląda nauka zawodu w technikach. Swoje wytwory prezentowali między innymi: technikum architektury krajobrazu, gastronomiczne, kelner – barman. Uczniowie mieli okazje spróbować swoich sił między innymi przy artystycznym składaniu serwetek, grze w tenisa stołowego, obsłudze urządzeń geodezyjnych jak również przy udzielaniu pierwszej pomocy. Szczególnym zainteresowaniem cieszyła się możliwość siadania za kierownicą samochodu służącego do nauki jazdy oraz nowoczesnego traktora.

Młodzież uczestnicząca w Targach z pewnością mogła lepiej poznać szkoły, w których planuje kontynuować naukę, jak również zapoznać się z ofertami szkół, które do tej pory nie brała pod uwagę w kontekście dalszej edukacji.

Wyniki rekrutacji uczniów na zajęcia pozalekcyjne

Informujemy, że zakończona została rekrutacja uczniów, którzy uczestniczyć będą w organizowanych zajęciach pozalekcyjnych. Rekrutacja uczniów prowadzona była zgodnie z zasadami określonymi w Regulaminie Rekrutacji. O zakwalifikowaniu do udziału w zajęciach decydowały wyniki w nauce z danego przedmiotu (na koniec roku szkolnego lub ostatniego semestru). Kryteriami pomocniczymi były: dochód przypadający na członka rodziny oraz w przypadku warsztatów dydaktyczno – wyrównawczych udział ucznia w zajęciach korekcyjno – kompensacyjnych w szkole podstawowej. W przypadku zajęć rozwijających: przygotowywanie się do udziału w konkursach i olimpiadach. Zbiorcze wyniki rekrutacji podane zostały w zakładce Rekrutacja

W zdecydowanej większości przypadków uczniowie, którzy zgłosili swoje uczestnictwo w zajęciach zostali do nich zakwalifikowani.

Uczniowie niezakwalifikowani do projektu w ramach I naboru (z uwagi na max liczebność grupy wynoszącą 15 uczniów) będą mieli możliwość zgłoszenia swojego uczestnictwa w II naborze, który odbędzie się w miesiącu wrześniu br. Zasady kolejnej rekrutacji podane zostaną do publicznej wiadomości w sierpniu br. Liczba tworzonych grup z danego przedmiotu została ustalona przez Koordynatorów ds. Szkoleń i Rekrutacji.

Istnieje jednak możliwość, że w wyniku rezygnacji z udziału w zajęciach przez któregoś z uczniów, osoby oczekujące na liście rezerwowej zostaną zakwalifikowane do projektu. Informacja o takiej sytuacji jak również informacja o osobach zakwalifikowanych do udziału w zajęciach w I naborze zostanie przekazana rodzicom poprzez Koordynatorów ds. Szkoleń i Rekrutacji.

Informację o przyczynach niezakwalifikowania do udziału w zajęciach danego ucznia można uzyskać od Koordynatorów ds. Szkoleń i Rekrutacji. Dane teleadresowe Koordynatorów zostały podane w zakładce „KONTAKT” na stronie internetowej projektu.

Z uwagi wyniki I przetargu na wybór nauczycieli do projektu zajęcia pozalekcyjne rozpoczęte zostaną w terminach i godzinach indywidualnie uzgodnionych przez każdą placówkę szkolną począwszy od 21 marca br. Nauczyciele wybrani do prowadzenia zajęć w II przetargu rozpoczną pracę po podpisaniu umów z Urzędem Gminy w Wieprzu. Termin rozpoczęcia zajęć zostanie podany na stronie internetowej projektu.

Mając na względzie uwagi rodziców kierowane do Koordynatorów ds. Szkoleń i Rekrutacji nt bezpieczeństwa dzieci, które wracać będą z zajęć pozalekcyjnych czasami w godzinach późno popołudniowych, informacja o dokładnym harmonogramie zajęć nie zostanie podana do publicznej wiadomości.

Rozstrzygnięcie przetargu na prowadzenie zajęć pozalekcyjnych

Informujemy, że na stronie Biuletynu Informacji Publicznej po adresem http://www.wrotamalopolski.pl/root_BIP/BIP_w_Malopolsce/gminy/root_Wieprz/podmiotowe/Zamowienia+publiczne/Wyniki+przetargow/2011/zajecia+pozalekcyjne.htm zamieszczone zostały wyniki przetargu na wybór nauczycieli, którzy prowadzić będą zajęcia pozalekcyjne w ramach projektu pn. „Szansa na sukces – program zajęć pozalekcyjnych w szkołach gimnazjalnych na terenie Gminy Wieprz”.

W związku z tym, że do niektórych przedmiotów nie wyłonieni zostali nauczyciele, ponownie ogłoszony zostanie przetarg /tylko w części dot. przedmiotów, gdzie brak było oferentów lub złożone oferty zostały odrzucone/.

W dniu 14 marca br. w ZSP nr 1 w Wieprzu zorganizowane zostanie spotkanie informacyjne z tymi nauczycielami, których oferty zostały przyjęte do realizacji. Po spotkaniu podpisane zostaną umowy na prowadzenie zajęć oraz przekazane główne założenia projektowe. Rozpoczęcie zajęć pozalekcyjnych nastąpi w terminach ustalonych przez Koordynatorów szkolnych. Informacja o harmonogramie zajęć przekazana zostanie rodzicom poprzez uczniów.

Informacje nt wyników rekrutacji zamieszczone zostaną na stronie internetowej projektu w dniu 14 marca 2011 roku.

Rozpoczęcie rekrutacji

W związku z zatwierdzeniem wykazu przedmiotów, z których organizowane będą zajęcia pozalekcyjne, wyznaczony został ostateczny termin rekrutacji. Rekrutacja uczniów zainteresowanych uczestniczeniem w nieodpłatnych zajęciach pozalekcyjnych przypadnie w każdej szkole na terenie Gminy Wieprz w okresie od 25.02.2011 do 4.03.2011 roku. Szczegółowe informacje nt rekrutacji znajdą Państwo w zakładce REGULAMIN.

Ogłoszenie przetargu – wybór nauczycieli prowadzących zajęcia pozalekcyjne

Na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej zamieszczone zostało ogłoszenie o prowadzonym przetargu na wybór nauczycieli prowadzących zajęcia pozalekcyjne. Osoby zainteresowane prowadzeniem zajęć odsyłamy pod adres

http://www.wrotamalopolski.pl/root_BIP/BIP_w_Malopolsce/gminy/root_Wieprz/podmiotowe/Zamowienia+publiczne/Zamowienia+publiczne+-+ogloszenia/zajecia+pozalekcyjne.htm,

gdzie zamieszczono Specyfikację Istotnych Warunków Zamówienia, wzory umów, wykaz przedmiotów z podaniem liczby godzin oraz wzory formularzy ofertowych.

Ostateczny wykaz przedmiotów zajęć pozalekcyjnych

Informujemy, że Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie zaakceptował listę przedmiotów, z których organizowane będą w latach 2011 oraz 2012 nieodpłatne zajęcia pozalekcyjne dla uczniów szkół gimnazjalnych z terenu gminy. Wykaz przedmiotów wraz z przypisaną im liczbą godzin dostępny jest w zakładce PRZEDMIOTY. W załączonej tabeli brak jest wskazania liczby grup. Podział uczniów na grupy dokonany zostanie po zakończeniu procesu rekrutacji.

Rozstrzygnięcie przetargu na Koordynatora projektu oraz Koordynatorów ds. szkoleń i rekrutacji

Informujemy, że rozstrzygnięty został przetarg na wybór Koordynatora projektu oraz Koordynatorów ds. szkoleń i rekrutacji.

Na pełnienie funkcji Koordynatora projektu złożone zostały dwie oferty (jedna odrzucona na podst. art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy PZP).

Koordynatorem projektu został wybrany P. Artur Penkala. Kontakt z Koordynatorem pod nr telefonu 505-486-082, email: arczi111@wp.pl.

Na pełnienie funkcji Koordynatorów ds. szkoleń i rekrutacji złożonych zostało 6 ofert, które spełniły wymagania postawione w przetargu:

1. Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 2 im. kard. Stefana Wyszyńskiego w Wieprzu – P. Aleksandra Kamionka

2. Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 1 im. Jana Pawła II w Wieprzu – P. Kazimierz Fąferko

3. Zespół Szkolno-Przedszkolny im. Władysława Broniewskiego w Przybradzu – P. Bogusław Zawierucha

4. Zespół Szkolno-Przedszkolny im. Jana Brzechwy we Frydrychowicach – P. Lukaj Stanisława

5. Zespół Szkolno-Przedszkolny im Michała Szczygła w Gierałtowicach – P. Krzysztof Putek

6. Zespół Szkolno-Przedszkolny im M Kopernika w Nidku – P. Adam Szota

Dane kontaktowe do Koordynatorów ds. szkoleń i rekrutacji podane zostaną w późniejszym terminie.

Ponadto informujemy, że w ramach projektu w Biurze projektu pracować będą:

1. Specjalista ds. księgowości – P. Małgorzata Miarka;

2. Specjalista ds. kadr i administracji – P. Bogusława Latocha;

3. Specjalista ds. zamówień publicznych – P. Jerzy Polak

Ponadto informujemy, że ogłoszenie przetargu na wybór nauczycieli, nastąpi po zaakceptowaniu przez Wojewódzki Urząd Pracy wykazu przedmiotów, z których prowadzone będą zajęcia pozalekcyjne.

Ogłoszenie przetargu na obsługę projektu i zmiana terminu rozpoczęcia rekrutacji

Informujemy, że w Biuletynie Informacji Publicznej ogłoszony został przetarg na obsługę projektu pn. „Szansa na sukces – program zajęć pozalekcyjnych w szkołach gimnazjalnych na terenie Gminy Wieprz”. Przetarg na wybór nauczycieli prowadzących zajęcia ogłoszony zostanie po zaakceptowaniu przez Wojewódzki Urząd Pracy aktualnego wykazu zajęć pozalekcyjnych.

W związku z planowanym terminem rozstrzygnięcia przetargu na obsługę projektu, informujemy o zmianie terminu rekrutacji uczniów do udziału w zajęciach. Rekrutacja uczniów rozpocznie się 31 stycznia br. / nie zaś jak to dotąd było planowane 20 stycznia br/. Prosimy rodziców o wcześniejsze nie składanie formularzy zgłoszeniowych.

Informujemy rodziców, że 19 stycznia uczniowie otrzymają ulotkę informacyjną nt. projektu.

Spotkania z rodzicami i zmiany na stronie

W dniu 11 stycznia br. w ZSP nr 1 im. Jana Pawła II w Wieprzu odbyło się pierwsze spotkanie z rodzicami poświęcone projektowi organizacji zajęć pozalekcyjnych dla uczniów. W spotkaniu wzięło udział 49 rodziców. O spotkaniach informacyjnych na terenie pozostałych szkół rodzice powiadomieni zostaną poprzez uczniów.

Informujemy także, że strona internetowa poświęcona projektowi poszerzona zostaje o dwie nowe zakładki: Aktualności oraz Pytania i odpowiedzi. Zachęcamy mieszkańców, a przede wszystkim rodziców, o przesyłanie na adres urzędu pytań dotyczących projektu. Pytania i odpowiedzi zamieszczać będziemy systematycznie na stronie internetowej.